Hoe start je een succesvolle webshop?

Tegenwoordig zijn er veel webshops, maar hoe start je een succesvolle webshop? Dit is een goede vraag, want er zijn genoeg webshops die niet het gewenste resultaat behalen. Om ervoor te zorgen dat het de investering waard is moet er voor gezorgd worden dat uw webshop het maximale resultaat behaald. Om dit voor elkaar te krijgen zijn er een aantal belangrijke aandachtspunten.

Mooi en overzichtelijk design

Een webshop die er goed verzorgt uitziet verhoogt niet alleen de betrouwbaarheid, het verhoogt ook de gebruiksvriendelijkheid. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat de consument eerder tot een koop over gaat.

Een webshop moet overzichtelijk zijn zodat de consument gemakkelijk de weg naar het gewenste product kan vinden. Maak daarom gebruik van een menu met verschillende categorieën. Daarnaast is een zoekfunctie binnen de website ook aan te raden. Hierdoor kan de bezoeker van de webshop nog sneller het juiste product vinden.

Voorzie de producten van goede informatie

Net als in een normale winkel, wilt de bezoeker genoeg informatie hebben over het product. Op een webshop is dit misschien nog wel belangrijker, omdat de bezoeker het product niet kan vasthouden. Daarom moet het product meer tastbaar gemaakt worden. Door het product goed te omschrijven, voordelen te benoemen en alle productspecificaties op te sommen, weet de bezoeker beter wat het gaat kopen.

Om het product nog tastbaarder te maken moeten er duidelijke foto’s van het product op de webshop staan. Bij voorkeur zijn dit meerdere foto’s. Kan het product meerdere kleuren hebben? Dan is ook dit goed om te laten zien. Dit draagt uiteindelijk bij aan het succesvol maken van je webshop.

Voorzie de webshop van een klantenservice

In een fysieke winkel kan gemakkelijker service verleend worden door de medewerkers. Bij een webshop is service verlenen daarom misschien nog wel belangrijker. Zorg dat de bezoeker van de webwinkel gemakkelijk achter de nodige informatie komt. Dit kan gedaan worden door bijvoorbeeld een FAQ te schrijven, een chat-functie te installeren of door contact gegevens zoals een telefoonnummer of e-mail adres te vermelden. Hierdoor kan de bezoeker alsnog achter de nodige informatie komen.

Maak online reclame

Om de webshop een succes te maken moet er reclame gemaakt worden. Social media is hier een goed kanaal voor. Onderzoek op welke sociale media de doelgroep actief is en plaats hier relevante berichten op. De doelgroep moet hierdoor naar de website gelokt worden.

Daarnaast is goed vindbaar zijn op Google ook van groot belang. Wanneer uw webshop bovenaan in de zoekresultaten van google staat, levert dit altijd meer bezoekers op. Investeren in zoekmachine optimalisatie is dan ook sterk aan te raden.

Gebruik Google Analytics

Meten is weten. Met behulp van Google Analytics kan het verkeer naar en binnen de webshop gemeten worden. Kijk naar waar de bezoekers binnen komen en waar zij de website verlaten. Doordat deze gegevens inzichtelijk zijn, kan de webshop geoptimaliseerd worden. Dit maakt de webshop uiteindelijk succesvoller.

Met deze punten kan er een goed start gemaakt worden voor een succesvolle webshop.

Wij maken gebruik van cookies

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren.