Wat is Google Shopping?

U kunt het niet meer negeren, want bij vrijwel elke zoekopdracht verschijnen ze: de Google Shopping resultaten. Ze worden zelfs boven de normale zoekresultaten geplaatst en zijn volledig voorzien van een afbeelding, titel en de naam van de website.

Google Shopping toegelicht

Google Shopping geeft de bezoeker een mogelijkheid om bepaalde producten te vergelijken. Het is een opvallende manier waarop Google de productadvertenties laat zien in de zoekresultaten. Als u naar een product zoekt in Google, krijgt u een aantal blokken (boven of links van de zoekresultaten) met producten te zien. De blokken die worden weergeven zijn voorzien van informatie over het product: naam, prijs en welk bedrijf dit product verkoopt.

Daarnaast maakt Google Shopping ook mogelijk om de recensies vaak in één oogopslag zichtbaar te maken. Het voordeel is dat alle informatie overzichtelijk kan worden weergeven. Zodra een bezoeker op zoek is naar een product maakt Google Shopping dit gemakkelijker om het product te weergeven in de zoekresultaten. Hierdoor is het voor webshops eenvoudiger om een hogere conversie te genereren.

Waarom als webshop Google Shopping inzetten?

Het is mogelijk om via Google Shopping direct te adverteren met uw producten. De bezoekers kunnen in één oogopslag zien wie de voornaamste aanbieders zijn van het betreffende product. De producten die worden geadverteerd zijn erg specifiek en relevant voor de bezoeker. Daarnaast worden de producten beter zichtbaar gemaakt in Google door een product afbeelding. Hiermee geeft Google de bezoeker een beter beeld over hoe het product eruit ziet.

De resultaten van Google Shopping worden vaak prominent weergeven in de zoekresultaten. Daarnaast liggen de kosten per klik gemiddeld lager dan bij tekstadvertenties en de bezoekers die op de advertentie klikken zijn vaak relevanter door de presentatie van de advertenties.

Een nadeel van Google Shopping is dat u bijvoorbeeld minder vrijheid heeft in het optimaliseren van de andere content. Daarnaast wordt er veel op prijs geconcurreerd. Wij raden af om in Google Shopping te investeren als uw bedrijf een focus legt op het geven van de juiste service en wel een hogere productprijs hanteert ten opzichte van de concurrentie. Zodra uw bedrijf een hogere prijs hanteert, is het niet rendabel.

Wij maken gebruik van cookies

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren.