Home » FAQ » Wat is een webshop?

Wat is een webshop?

Algemeen

Tegenwoordig zijn er steeds meer webshops, maar wat is een webshop precies? Wij geven u graag antwoord op deze vraag. Daarnaast beschrijven wij waar een goede webshop aan moet voldoen.

De term webshop is de Engelse benaming voor webwinkel of online winkel. Een webshop is dus in principe een winkel, maar dan op het internet. Op de website van een webshop worden diverse producten aangeboden. Vaak staan de producten in categorieën gesorteerd waardoor het voor de bezoeker gemakkelijker is om producten te vinden. De producten worden vaak getoond door middel van afbeeldingen en productomschrijvingen. Hierdoor weet de bezoeker precies wat er wordt aangeboden. Wanneer de bezoeker het product wilt kopen, stopt de bezoeker dit in het virtuele winkelwagentje. Vervolgens kan de bezoeker afrekenen. Veel voorkomende betaalmethodes zijn iDEAL, PayPal en creditcard. 

Wat is een goede webshop?

Nu u antwoord heeft gekregen op de vraag ‘wat is een webshop’, is het ook handig om te weten wat een goede webshop is. Net is als in een fysieke winkel, is de consument ook in een webwinkel kritisch. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat uw webshop goed in elkaar zit, zodat de consument een prettige winkelervaring heeft. Dit draagt uiteindelijk bij aan goede resultaten voor uw webshop.

De punten waar een goede webshop aan moet voldoen worden hieronder besproken.

Overzichtelijke website

Een bezoeker van uw webshop heeft graag een prettige winkel ervaring. Zij wilt net als in een fysieke winkel niet de weg kwijt raken en gemakkelijk de producten kunnen vinden. Zorg daarom dat uw webshop voorzien is van een zoek/navigatiefunctie, een menu met duidelijke categorieën en geef het bewandelde pad weer door gebruik te maken van ‘breadcrumbs’.

Duidelijke productomschrijving

Omdat de bezoeker het product niet kan vasthouden is het belangrijk om het product duidelijk te omschrijven. Geef daarom zoveel mogelijk relevante informatie over het product. Daarnaast is een afbeelding van het product erg belangrijk. Dit maakt het product al een stuk tastbaarder. 

Klantenservice

In een fysieke winkel heeft de consument winkelpersoneel waar het vragen aan kan stellen. Dit is op een webshop net zo belangrijk. Zorg daarom dat uw webshop voorzien is van een klantenservice. Dit kan op verschillende manieren aanwezig zijn:

  • Plaats FAQ’s
  • Plaats een chatfunctie
  • Gebruik een telefoonnummer
  • Laat de klant de vragen mailen

Een klant wilt natuurlijk zo snel mogelijk geholpen worden. Dus wanneer er voor de e-mail optie gekozen wordt, laat dan aan de klant weten binnen welke termijn zij een reactie kunnen verwachten.

Snelheid van de webshop

Voor alle websites geldt dat zij snel moeten werken. Mensen haken namelijk snel af als de website niet snel genoeg laadt. Een webshop heeft vaak zware bestanden op de pagina’s staan, hierdoor wordt de website trager. Door gebruik te maken van een snelle server of provider, kunt u dit probleem voorkomen.

Wilt u meer weten over wat een webshop is of hoe uw webshop beter kan worden? Wij adviseren u graag!